Paljon on tapahtunut viime paivityksen, kun se on vahan jaanyt... Koitan nyt kertoa kaiken tiivistetysti!

Olen ollut koulussa nyt pari viikkoa ja kaikki on mennyt ihan hyvin. Aineiksi valitsin kassan, kotitalouden, matikan, englannin ja design, photography and painting -kurssin. Kasityo on tosi kivaa ja helppoa, koska minun ei tarvitse tehda mitaan opetussuunnitelman mukaan, joten saan tehda mita haluan! Olen tehnyt siella jo kassin ja kannykkapussin, ja kunhan ehdimme menemaan kauppaan, ostan tarvikkeet villasukkien tekoon. Kotitalous on vahan tyhmaa, koska meilla on vain tunti aikaa eika siina oikein ehdi mitaan kunnolla tekemaan. Olemme tehneet nyt kolme kertaa muffinsseja... Matikka on tosi helppoa, mutta mielummin helppo kuin liian vaikea! Englannissa olen eri ryhmassa kuin muut vaihto-oppilaat, koska enkkuni on sen verran hyva. Normaali englanti on aika vaikeaa, koska me analysoimme jotain teksteja, ja viime tunnilla katsoimme dokumentin ensimmaisesta maailmansodasta enka tajunnut siita mitaan (osasyy voi olla se etta olin niin vasynyt, etta jouduin ponnistelemaan pitaakseni silmat auki...). Design, photography ja painting -kurssi vaikuttaa kivalta, ja nama ensimmaiset tunnit olemme opetelleet kuvankasittelya.

Viime viikon perjantaina olin ensimmaista kertaa life saving -kurssilla host-siskoni kanssa. Olin eri ryhmassa kuin han, koska en ole tehnyt sita ennen. Tykkaan uimisesta, mutta huono puoli siina on aika - se alkaa klo. 6:30 aamulla! Oli tosi outoa, etta tytoilla oli paalla kokouikkarit, joiden alla oli bikinien ylaosa ja paalla uimaousut! Nyt tajuan, kun minulle sanottiin etta taalla ollaan melko haveliaita..

Koulussa kaikki ihmiset ovat ihan kivoja, mutta en kylla vielakaan tajua kaikkia niiden juttuja, saatika osaa sanoa mitaan valiin. Kahdenkesken puhuessa tajuan jo tosi hyvin, ja olen tottunut jo aksenttiin.

Viime viikonloppuna olimme hostsiskoni ja -aitini kanssa hevoskilpailuissa Dannevirkessa. Niiden loputtua Mari ja hanen hostisansa tulivat hakemaan minua ja menimme "Marin luokse". Mari esitteli minulle paikat ja taytyy sanoa, etta maisemat olivat siella aivan upeat! Yolla menimme joelle katsomaan kiiltomatoja, jotka olivat todella hienon nakoisia! Opetimme myos vasikoita kulkemaan riimussa ja teimme lohikeittoa ja pullia. Onneksi molemmat onnistuivat ja Marin hostvanhemmat tykkasivat niista. Seuraavana paivana menimme samaan paikkaan, missa hevoskilpailutkin olivat olleet. Siella oli samaan aikaan jonkinnakoinen maatalousnayttely, mukaanlukien mm. lampaankeritsemiskisat.

Viime lauantaina menimme katsomaan elokuvaa Waipukurauun ja kavimme tuttavaperheen luona. Taman tuttavaperheen tytar on saman ikainen kuin mina ja harrastaa agilitya ja tokoa. Han ei ollut itse kotona, mutta sain tietaa aidilta, etta Waipukuraussa (15 min meilta) pidetaan agilitykoulutuksia! Hostisani lupasi, etta han voi alkaa kuskaamaan minua sinne, kunhan otan selvaa milloin harjoituksia on. Minulle "annettiin koulutettavaksi" taalla nuori heading dog Tip, mutta.. Tipia ei kiinnosta mikaan muu kuin lampaiden jahtaaminen, ei ruoka eika lelut. Kaiken lisaksi se on todella paljon hostisani peraan. Jos oikein tekisin toita sen kanssa, voisin saada sen toimimaan, mutta vain vuosi aikaa! Luulen, etta taidan kaantya naiden nuoren jackrusseli Bellan puoleen. Bella on innokas oppimaan ja todella ystavallinen ja reipas. Ainoa asia, mika voi tuottaa ongelmia, on se, ettei se valttamatta ole tottunut olemaan missaan muualla kuin taalla maatilalla.

Sunnuntaina meilla oli taas hevoskilpailut Napierissa ja siina meni koko paiva. Tanaan olimme hostisani ja Marin kanssa kuuntelemassa menestynytta tyokoirakouluttajaa, ja oli kylla kiinnostavaa nahda ja kuulla, miten paimenkoiria koulutetaan! Jostain metodeista emme olleet oikein samaa mielta, joten pystyimme Marin kanssa helposti arvostelemaan kun kukaan ei ymmartanyt.

Hostaitini on nyt ollut viime viikon maanantaista asti vaeltamassa etelasaarella, joten olemme olleet taalla kolmistaan - hostisani, -siskoni ja mina. Kaikki on mennyt ihan hyvin, mutta hostaitini oli vahan huolissaan meidan ruokailuista. Olemme vuorotelleet hostisani kanssa ruoanlaitossa ja minakin olen paassyt kokkaamaan muutamaan otteeseen.

Kuvia lisaan heti, kun loydan muistitikun jolla voin siirtaa ne talle koneelle!